dinsdag 18 maart 2014

Diy caramel en sneeuwcaramels!

Ik las op Pinterest over eenvoudig caramel maken van gecondenseerde melk. Simpel dus leuk om ff te proberen uit school.
Gewoon het hele blikkie 2 uur in een pannetje water koken. De kinderen spelen in de tuin met dit heerlijke lenteweertje in maart, dus alle tijd. Dàcht ik. Want al gauw willen ze naar het park... en aangezien de tuin praktisch wordt afgebroken is dat niet eens zo'n gek idee! Vuurtje dus maar uit en mee naar het park.
Een kleine anderhalf uur later doe ik het gas weer aan en laat het nog een dik uur koken. Afkoelen. Blik open. Maar helaas... de gecondenseerde melk blijkt niet te zijn getransformeerd in romige caramel :(
Lekker is het wel, maar om nou zo'n blikje maar gewoon leeg te lepelen, dat vond ik ook zo wat... over mijn ijs dan maar. Maar, hoewel lekker, ook niet echt een succes, veel te dik.

Plan B: we maken er caramel van volgens het recept dat ik ook op Pinterest vond:
Steelpannetje met
1 deel bruine suiker,
1 deel boter en
2 delen gecondenseerde melk (op het oog hoor, dit komt niet zo nauw)

Verwarmen tot de suikerkristallen verdwenen zijn. Nog 10 min. Zachtjes doorwarmen onder regelmatig roeren.
En dan hoef je het alleen nog maar in een braadsledetje met bakpapier bekleed te gooien.
Easy!

Als dat af gekoeld is kun je het in stukjes snijden, ter grootte van blokjes chocolade.
Ik vond het leuk om het allerverslavendste snoepje, èver(!) na te maken:

Sneeuwcaramels!

Zie fotos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten