woensdag 9 oktober 2013

Blauwe-druiven-uit-eigen-tuin-jam diy

Een 10-liter emmer vòl met blauwe druiven! Dat is de oogst van dit jaar. 

En er hangt nòg meer!! Vorig jaar heb ik er sap van gemaakt. Nu leek jam of gelei me leuk om te proberen.

Nodig:
-druiven (hier heb ik 450g. gebruikt)
-geleisuiker 225g. (verhouding kan afwijken, lees op verp!)

-lege potten met passend deksel
-pan, zeef, lepel

Ik heb er nog een flinke appel bijgedaan á 220g. Dus 110g. geleisuiker extra. Dit is optioneel.

Bereiding:
Kook de druiven tot het een papperig prutje is. Zeef de velletjes en pitjes eruit. Het sap gaat weer terug de pan in samen met de appel (geraspt) en de geleisuiker. Kook volgens aanwijzingen op het pakje en giet in vooraf goed schoongemaaktje potjes. Deksel erop, 5 min. op de kop zetten en klaar!

Zie foto's voor meer info.

Hopelijk heb ik je geïnspireerd. Wie heeft er ideeen voor de overige 9, 5 kilo?
(Ik wilde er wel meer van gebruiken voor de jam maar ik kreeg zó de kriebels van een mini slakje en enkele kleine spinnetjes (die me wel erg deden denken aan teken!) dat ik het er maar ff bij gelaten heb voor nu :-[

Geen opmerkingen:

Een reactie posten